Oslofjorden

Kyststi Nesoddtangen - Fjellstrand, Nesodden kommune

Flotte turmuligheter på nordvestsiden av Nesodden.

Beskrivelse finnes under turkartet.

Forklaring til kartet

Strandpromenaden Nesodden Flaskebekk kyststiTurvei Nesoddtangen - Kavringen

Fin spennende turvei fra Nesoddtangen via Flaskebekk brygge til Kavringen. Turen går litt opp og ned i lia på vestsiden av Nesodden.

Vi starter turen sørover på Nesoddtangen og holder mot vest og går inn Bergveien. Vi passerer veien ned til Hornstranda badeplass, vi går rett frem og følger veien til enden der den går over i sti forbi et hus.

På andre siden fortsetter vi på Gråbeinberget og Øvre utsiktsvei. Vi går første vei mot vest og ser snart et lite skilt til Flaskebekk brygge via Kleiva.

Kleiva er en forholdsvis bratt gangvei med en del trappetrinn ned til Nordveien (Voksne kan trille sykkel, ikke fremkommelig med barnevogn). Vel nede følger vi Nordveien sørover vi ser ned på Flaskebekk brygge.

Om sommeren går det båt fra Nesoddtangen som stopper på Flaskebekk brygge.

Fra Flaksebekk brygge følger vi Flaksebekkveien sørover og følger deretter Strandpromenaden ned til sjøen.

Strandpromenaden har en veldig flott samling med badehus i alle former og farger.

Badehus strandpromenaden Nesodden kyststi

Strandpromenaden med alle badehusene sett fra Sjøstrand brygge.

I sørenden av Strandpromenaden går vi opp Promenadebakken, litt bortover og så ned til sjøen på Sjøstrandveien - til Sjøstrand brygge.

Turen videre går deretter opp i lia igjen til Vardeveien og Kavingstrandveien som går over i en gangvei som fører oss ned til det smale sundet ved Kavringen.

Kyststi Nesodden Kavringen Nesodden

Utsikt fra Kavringstrandveien. Nærmest ser vi Kavringen med Kavringen marina. Utenfor ser vi Ildjernet.

Nede ved sjøen går går vi over flytebrygge til Kavringen og kjøper oss en is i kiosken på marinaen.

Fremkommelighet: En del trapper og bakker. Ikke fremkommelig med sykkel og barnevogn. Selve Strandpromenaden er en fin trilletur med barnevogn.

Adkomst: Båt til Nesoddtangen.

Merking: Ikke merket, noen skilt.

Rundtur: Følg veibeskrivelsen under og ta bussen tilbake når du kommer til Varden.

Vurdering: En av Indre Oslofjords fineste turer i pent vær. Bare en kort båttur fra Aker-Brygge.

Turvei Kavringen - Varden - Alværn

Varierende turvei mellom Kavringen og Alværn.

Vi starter turen på Kavringen og følger gangveien oppover lia og tar første avstikker til høyre. Gangveien fortsetter oppover lia forbi noen hytter og opp noen trapper. På toppen kommer vi inn i Eventyrveien.

Vi følger deretter Vardeveien og Tyristubben til vi kommer ut på hovedveien. Her følger vi gang og sykkelveien sørover til Varden - her er det fantastisk utsikt ut over Oslofjorden.

Utstikt Varden kyststi Nesodden

Panoramautsikt fra Varden. Ildjernet nærmest.

Vardentoppen er et sted med mye historikk, der det tidligere sto kommunehus/rådhus bygges det store mengder leiligheter i dag. Kommunehuset som opprinnelig ble bygget av tyskerene er i dag revet. På andre siden av hovedveien finner man den tidligere HV leiren på Varden, som i dag er åpen for allmenheten og kanskje verdt en titt. Selve Nesodden HV er nå avviklet av forsvaret, men en gjeng befal som enda er i HV tar vare på og ser etter leiren. De har i 2015 anlagt en flott inngjerdet hundepark inne på området for de som har hunder. Denne er åpen for alle.

Fra Vardentoppen følger vi gangveien sørover og ned til Håkonkastet som er første vei inn til høyre. Her nede i krysset finner vi det som er kjent lokalt som Rehab bygget, som i dag inneholder Paviljongen Restaurant, en hel rekke helsetjenester og Energihuset treningsstudio. Men vi fortsetter oppover Håkonkastet til vi på høyre hånd får Nesoddtunet Sykehjem, der går vi ned, og følger gangveien rundt hele sykehjemmet og blir belønnet med en fantastisk utsikt på baksiden. Her er åpent for alle og gå. Gangveien fører oss rett inn på en ny gangvei, den som går rundt Sunnaas Sykehus. Denne er nyåpnet i 2015 etter at store deler av sykehuset er nybygd og mange av de gamle bygningene er revet. Dette er vel verdt å se.

Sunnaas sykehus park NesoddenSkulle man ha behov for en pause er det mulig å ta en tur innom Sunnaas Sykehus sin kantine, som er åpen for alle, med Nesoddens aller beste utsikt. Der servers mat og drikke, kake og kaffe. Denne ligger rett innenfor hovedinngangen ved siden av sykehusparken. Gangveien rundt sykehuset ender i en gammel men idyllisk park som vi går rundt og ut på Bjørnemyrveien, der vi tar høyre og fortsetter sørover.

Vel nede i krysset følger vi fortsatt Bjørnemyrveien (rett frem og ikke tilbake Stenveien mot sykehuset igjen).

Nede i dumpa før Bjørnemyrveien går opp en liten bakke starter stien ned til Bonden badeplass (se kartet over). Fin avstikker hvis man ønsker seg en dukkert.

Vi fortsetter Bjørnemyrveien opp til neste kryss, der vi tar høyre ned Bjørnelia. Her vandrer vi gjennom et stort boligområde med flott utsikt til sjøen hele veien.

Nede i bunnen, følger vi Bjørnelia oppover igjen til vi får en gangbro over oss, denne går vi under og opp på og følger mot venstre og nedover Togangen. Igjen vandrer vi gjennom et stort boligområde på en gangvei. Denne følger vi helt ned til vi kommer til Alværnveien, der vi skal ta høyre og ned mot Alværn badeplass, friområde og brygge.

Fremkommelighet: Trapper og bratt terreng opp fra Kavringe til Eventyrveien. Denne delen er ikke fremkommelig med sykkel og barnevogn. Strekningen fra Eventyrveien til Alværn er fin gangvei/vei og tilgjengelig for alle.

Parkering: Alværn friområde.

Rundtur: Ta bussen tilbake til utgangspunktet

Merking: Nei

Turvei Alværn - Fjellstrand

For å komme videre sørover fra Alværn må vi gå litt tilbake langs Alværnveien og ta første vei til høyre - Gamle Alværnvei.

Etter å ha gått litt over 400 meter oppover velger vi grusveien som fortsetter oppover og ikke asfaltveien som går litt nedover i sørlig retning.

Kyststi Oleanas utsikt Nesodden Ommen FjellstrandVi fortsetter oppover skogen på fin sti, på toppen deler stien seg og vi velger stien som går sørover. Etter en fin tur i skogen kommer vi ut i Furulyveien.

Vi går frem til krysset og vestover på Solveien, deretter sørover på Svartskogveien. Vi følger Utsikten frem til kanten og får igjen en flott utsikt ut over Oslofjorden og Steilene. Vi går noen meter tilbake på veien og finner stien sørover.

Stien fortsetter i varierende terreng til vi kommer frem til rasteplassen "Oleanas utsikt" ved nedgangen til Ommen (se bildet). Vi anbefaler en tur ned til Ommen hvis man har tid (se egen beskrivelse av turen ned til Ommen under).

Vi fortsetter turen ut til hovedveien langs Ommenveien. Ved hovedveien går vi gangveien siste stykket frem til Fjellstrand.

Fremkommelighet: En del trilling av sykkel mellom Alværn og Ommenveien. Deler av strekningen er ikke fremkommelig med barnevogn.

Parkering: Alværn friområde og innerst i Ommenveien

Rundtur: Ta bussen tilbake til utgangspunktet

Merking: Nei

Kyststi - avstikker ned til Ommen

Ommen er et flott friområde litt nord for Fjellstrand på Nesoddens vestside.

Ommen kystled kyststi Nesodden

Kystledhytte, brygge og badeplass på sørsiden av Ommen.Oversikt Ommen kyststi Nesodden

Ommen er opprinnelig en strandsitterplass fra slutten av 1700-tallet. Området på 65 mål ble sikret som friområde av Oslofjordens Friluftsråd i 1935.

På Ommmen er det to kystledhytter, brygger og fine sol og bademuligheter.

Plassen Vestli ligger litt nord for Ommen og har en separat kystledhytte.

Brønnvann ved den søndre kystledhytta . Det er båtforbindelse til Nesoddtangen og Oslo om sommeren.

Oppe ved parkeringsplassen er det laget til rasteplass "Oleanas utsikt" med grill og fantastisk utsikt over Oslofjorden. Denne plassen har god tilgjengelighet med rullestol etc. Egen HC parkering på parkeringsplassen.

Bademuligheter:

Det er ingen god sandstrand på Ommen, mest svaberg og stein / grusbakker. Det er en fin bukt på nordsiden med litt sand og grus (se bilde). Små barn kan bade i bukta rett ved den største Kystledhytta. Se egne sider om Ommen badeplass.Ommen bukt kyststi kystled Nesodden

Fremkommelighet: Ikke fremkommelig med sykkel og barnevogn. Bratt sti ned med noen trapper.

Merking: Blå kyststimerking. Skilter. Lett å følge stien.

Parkering: Egen parkering for kyststi til Ommen litt nord for Fjellstrand. Kjør inn Ommenveien. Skiltet fra hovedveien.

Kyststi Fjellstrand - Fagerstrand

Det er fin kyststi sørover fra Fjellstrand til Fagerstrand.

Kyststi - Praktisk informasjon ut på tur!

Beliggenhet: Nordvestsiden av Nesodden, Nesodden kommune, Akershus.

Bussruter: www.ruter.no

Taxi: www.follotaxi.no, tlf 06485

Tilbake til oversikt over kyststien i Nesodden kommune

Copyright (c) www.oslofjorden.com - Ansvarsfraskrivelse   Vår bruk av informasjonskapsler   Følg oss på Facebook.  Prøv Oslofjorden turguide.