Oslofjorden

Kyststi Østre Halsen - Rekkevik - Gon, Larvik kommune

Det er fin turvei hele veien fra Larvik sentrum til Gon på østsiden av Larviksfjorden.

Beskrivelse av turen finnes under turkartet.

Forklaring til kartet

Kyststien Østre Halsen - Gon

Larvik kommune og Larvik og omegn turistforening sammarbeider for å få på plass en merket kyststi langs Larviksfjorden. Turene som er tegnet inn på kartet over er basert på vår egene turer i området og vil bli justert til den endelige traseen når den er fastlagt og merket.

Vi starter turen ved brua over Lågen innerst i Larviksfjorden. Vi følger gang- og sykkelveien nedover på østsiden av Lågen, forbi/gjennom båthavna og deretter Sauegata, Møllegata og Storgata og stien langs Lågen frem til den flotte Hvittensand badeplass. Stien fra Storgata frem til Hvittensand er ikke fremkommelig med sykkel og barnevogn - følg Fjellgata og Solaveien rett til Sukkersletta.

Hvittensand badeplass

Hvittensand badeplass Larvik Lågen

Hvittensand badeplass er en Oslofjordens mest imponerende badeplasser. Større mengder sand skal man lete lenge etter. Kyststien går over den enorme sanddyna og vi fortsetter videre i øvre bakkant av badeplassen. Vi tar første avstikker ut til høyre, går forbi en gammel gjennmurt bunker og opp på svaberget som gir oss fin utsikt ut over området. Vi går tilbake til stien sørover og fortsetter forbi en utedo, over Ormetoa og til Sukkersletta.

Sukkersletta

Sukkersletta er et fint friområde med tilhuggede granittblokker, fin gressplen og en liten sandstrand. Ypperlig sted for en piknik.

Fra Sukkersletta følger vi Strandveien frem til parkeringsplassen innenfor Oterøya.

Oterøya kyststi Larvik fiskeplassOterøya

Oterøya ligger et steinkast fra land og et et populært område for turgåere, fiskere og badegjester. Øya er privat eid, men regulert til friluftsområde.

Øya er lett tilgjengelig med en trebru. Det er stier rundt på øya og man kan stort sett følge vannkanten rundt øya. Øya er ikke egnet for sykling og er ikke fremkkommelig med barnevogn.

Flotts svaberg og gode fiskeplasser på utsiden. Liten parkeringsplass på landsiden.

Bildet viser brua over til Oterøya en dag med litt tåke.

Etter Oterøya fortsetter vi innover og gjennom Hølen båthavn. Vi går opp til Rekkeviksgate, følge Gonveien til Saltverksveien. Vi følger Saltverksveien og tar første vei til høyre på nordsiden av Kjeholmåsen. Vi går inn på stien i svingen og opp på Kjeholmåsen. Hvis du har sykkel eller varnevogn må man følge Traveien og gå ned til Rekkeviksbukta på gressletta i svingen.

På toppen av Kjeholmåsen er det fin utsikt ut over Larviksfjorden. Vi fortsetter rett frem (følg jernboltene, vanskelig å se) ned på andre siden av Kjeholmåsen, til Kjeholmen. Vel nede ved vannkanten igjen følger vi stien innover i Rekkeviksbukta.

Rekkeviksbukta

Kyststi Rekkeviksbukta LarvikVi kommer nå til Rekkevikbukta badeplass, en av Larviksfjordens fine badeplasser. Her er det et minnesmerke etter byggingen av polarskipet Fram.

Vi fortsetter utover langs sørsiden av Rekkeviksbukta ut til Franklinodden. Hvis du har sykkel eller barnevogn må du følge bilveien (Hvalfaret) opp den bratte bakken, stien i vannkanten er litt kupert og ikke egnet for sykkel. Vi fortsetter på veier og stier frem til Gonsbukta.

Bildet viser Rekkeviksbukta.

Gonsbukta

Gonsbukta kyststi Larvik

Gon

I Gonsbukta ligger Gon camping og Gonsbukta badeplass og friområde. Her er det flott sandstrand, stor gresslette og svaberg med spennende stupebrett.

Fint toalett ved parkeringsplassen.

Kyststi - Praktisk informasjon ut på tur!

Beliggenhet: Østre Halsen, Larvik kommune, Vestfold.

Merking: Ikke merket som kyststi enda.

Parkering: Rekkeviksbukta, Gon.

Fremkommelighet: Deler av turen ytterst langs fjorden er ikke fremkommelig med sykkel eller barnevogn. Alternative veier er beskrevet over og merket med grønt i kartet over.

Taxi: www.vestfoldtaxi.no/ - 334 20 200

Buss: www.vkt.no

Larvik og omegn turistforening

Flere turmuligheter i området:

Oversikt over turveier og kyststi i Larvik kommune

Turveier og kyststi i Sandefjord kommune - Turveier og kyststi i Færder kommune

Copyright (c) www.oslofjorden.com - Ansvarsfraskrivelse   Vår bruk av informasjonskapsler   Følg oss på Facebook.  Prøv Oslofjorden turguide.