Oslofjorden

Kyststi fra gamlebyen i Fredrikstad til Skjærviken

Det er kyststi fra gamlebyen i Fredrikstad til Skjærviken ved grensen til Sarpsborg kommune. Turen er varierende med mange typer terreng og miljø.

Mere informasjon under turkartet.

Forklaring til kartet

Kyststi sørover fra gamlebyen i Fredrikstad

Vi starter turen i Gamlebyen i Fredrikstad og går over vindbroen ut av festningen og følger Torsnesveien sørøstlig retning.

Gamlebyen Fredrikstad kyststi

Vindbroen ut av festningen i gamlebyen i Fredrikstad.

Vi følger Torsnesveien / gangveien under Habornveien og fortsetter på Torsnesveien rett frem. Vi tar sørover på Klokkerstuveien før bekken. Vi følger Klokkerstuveien nesten til enden og tar Knollen østover til den svinger sørover. Vi går på innsiden av bolighuset og vi er straks inne på den merkede kyststien i Gansrødbukta.

Vi får straks et et veivalg - vi kan ta en avstikker sørover til fugetårnet i Øra naturreservat, eller fortsette vår vandring på kyststien videre.

Øra Naturreservat

Øra naturreservat er på hele 15,6 km2, hvorav 2,3 km2 er landarealkjent og er for sitt rike fugleliv. Over 250 arter er registrert. Svaner, gjess, vadfugl, ender, måker, terner og skarv setter sitt preg på området.

Etter avstikkeren til fugletårnet følger vi kyststien i østlig retning langs sjøkanten i Gansrødbukta.

Øra naturreservat kyststi Fredrikstad

Gansrødbukta.

Kyststien fortsetter som sti i skogen og gjør en sving ut på Perneset før den går nordover, blir til grusvei og vi kommer opp til Tornseveien.

Kyststi Fredrikstad  OlvengVi går over Torsnesveien/Fv 107 og fortsetter kyststien langs skogkanten nordover.

Stien går gjennom varierende terreng, fra våte og tørre traktorveier til tørr skogsbunn og fjellknauser. Etter en periode med mye regn bør man ha sko som tåler litt fuktighet.

Man bør like terrengsykling hvis man har med sykkel på denne etappen. Et alternativ er å følge den trafikkerte Torsnesveien litt østover og følge Porsmyrveien til den møte kyststien lengre nord.

Fra vi forlater Torsnesveien til vi er ute av skogen på Porsmyrveien er det ca 4 kilometer.

Hunnebunn og Skjærvikenkyststi Vispen badeplass Skjærviken Fredrikstad

Kyststien kommer ut på Porsmyrveien og vi fortsetter Grimstadveien i sørøstlig retning. Vi går noen småveier og er snart nede ved sjøen i Hunnebunn.

Hunnebunn er en stor brakkvannspoll som utgjør den innerste delen av Tosekilen og som der danner grensen mellom Fredrikstad og Sarpsborg kommune.

Vi fortsetter i sjøkanten frem til Vispen badeplass. Bildet viser Vispen badeplass og kyststistrekningen i indre del av Hunnebunn.

Fra Vispen følger vi veien opp til Fv110 og følger denne videre til informasjonsskiltet om kyststien som står rett ved grensa til Sarpsborg kommune.

Kyststien fortsetter inn i Sarpsborg kommune.

Kyststi - Praktisk informasjon ut på tur!

Startpunkter: Gamlebyen i Fredrikstad, Gansrød. Vispen badeplass

Distanse: ca 14,2 kilometer fra Gamlebyen til Skjærviken.

Merking: Stort sett veldig bra, litt dårlig merking ut av Gamlebyen i Fredrikstad.

Framkommelighet: Mye kupert sti i skog. Noe småveier. Sykkel må trilles en del strekninger, ikke egnet for utrente terrengsyklister og små barn. Noen våte soner, spesielt etter perioder med regn. Ikke fremkommelig med barnevogn.

Parkering: Golfbanen litt øst for Gamlebyen i Fredrikstad, Gansrød, Vispen badeplass.

Beliggenhet: Fredrikstad kommune, Østfold

Vurdering: Fin tur og flere hyggelige områder. Til tider litt mye skog.

Tilbake til oversikt over kyststier i Fredrikstad kommune

Copyright (c) www.oslofjorden.com - Ansvarsfraskrivelse   Vår bruk av informasjonskapsler   Følg oss på Facebook.  Prøv Oslofjorden turguide.