Oslofjorden

Kyststi i Sarpsborg kommune

Sarpsborg kommune har 80 kilometer med kystlinje. Det er mange fine badeplasser og fine turmuligheter langs hele kystlinjen og store deler av strekningen er oppmerket som kyststi.

Mere informasjon under turkartet.

Forklaring til kartet

Kyststi Skjærviken - Høysand

Kyststien i Sarpsborg starter i nord i Skjærviken, på grensa til Fredrikstad kommune. Det er fin kyststi og turmuligheter hele veien ut på Ullerøy og inn igjen til Høysand innerst i Skjebergkilen.

Kyststi Høysand - Løkkevika

Vi starter turen sørover ved Høysand camping og båthavn. Vi følger veien utover på sørsiden av Skjebergkilen. Der veien slutter og går over i gangvei stor det et informasjonsskilt om Kyststien. Vi fortsetter utover og kommer til Sandvika badeplass. Her er det stor gressbakke og fin sandstrand, kiosk og stupebrett.

Kyststi Sildevika Høysand Sarpsborg

Den idylliske Sildevika med hyttebebyggelse.

Kyststi Sildevika Sarpsborg HøysandStien fortsetter på andre siden av badeplassen, vi går opp gressbakken og etter en kort sti er vi inne på Sildeviksveien. Her får vi et veivalg:

Alternativ 1: Til fots, ikke fremkommelig med sykkel eller barnevogn. Vi fortsetter Sildeviksveien ned bakken og videre til Sildevika.

Her går veien over i en smal spennende sti som går langs sjøkanten et stykke (se bildet). Etter ca 300 meter går stien oppover i lia i forholdsvis bratt terreng.

På toppen av åsen kommer vi til en vei som som vi følger sørover til Løkkevika og Løkkevikveien. Vi går ned til Løkkevika badeplass for å ta et bad.

Vi går opp igjen fra badeplassen og fortsetter den godt skiltede kyststien langs Løkkevikveien. Vi tar til høyre og følger skiltingen videre.

Her kommer vi til et kort stykke der sykkel må trilles og en liten knaus, opp en trapp, hvor sykkelen må bæres. Kyststien går nedover veien og fortsetter ned skråningen til Bussevika.

Vi følger veien opp igjen og kommer til et informasjonsskilt for kyststien - hvor vi møte ruta for alternativ 2 under.

Alternativ 2: Med sykkel: Vi fortsetter Sildeviksveien opp bakken, deretter Sandviksstien og opp bakken og ned på andre siden.

Vi følger sykkelvei skilting til vi kommer til krysset og asfaltert vei. Her skal vi IKKE følge sykkel vei skilting men følge Løkkevikveien sørover ca 3 kilometer til vi ser Informasjonsskiltet for Kyststien på venstre hånd. Her møter vi ruten beskrevet som alternativ 1 over.

Parkering: Noe parkering ved Høysand, innerst i Skjebergkilen.

Spisesteder: Pizzarestaurant ved Skjebergkilen Marina. ISI isbar, Restaurant Høysand bad og Kiosk på Høysand camping.

Kyststi Løkkevika - Slang

Kyststi Løkkevika Slang SarpsborgVi følger grusveien nordover fra informasjonsskiltet. Etter et stykke går kyststien inn i skogen og blir en smal skogssti.

Denne stien kan sykles hvis man er litt dreven med offroad. Alternativt kan man fortsette sykkelturen rett frem langs grusveien og ta første vei til høyre sørover langs jordene til man kommer inn på den merkede kyststien igjen på den andre siden av skogen..

Kyststien går over jordet, opp bakken til den gamle gården, over tunet til gården og videre som bred og fin skogssti. På andre siden av skogen kommer vi til enda en liten gård og vi følger kyststien som går rett igjennom gårdsplassen.

Vi følger grusveien videre i kulturlandskapet og kommer frem til informasjonsskiltet for kyststien ved Slang.

Distanse: ca 2.5 km

Fremkommelighet: Fint å sykle.

Kyststi Slang - Røsneskilen (grense mot Halden kommune)

Merket kyststi fra Slang til grensen til Halden kommune innerst i Røsneskilen.

Vi følger den trafikkerte Grimsøyveien 800 meter i nordøstlig retning. Deretter gårdsvei mot Gaulin og ned til bekken og brua over til Halden kommune.

Kyststien fortsetter inn i Halden kommune.

Distanse: ca 2.5 km.

Fremkommelighet: Fin sykkelvei. Grimsøyveien har en del trafikk.

Kyststi på Grimsøya

Dusa badeplass kyststi SarpsborgRusletur ved Dusa

Fint å rusle rundt på Dusa badeplass og friområde. Her er det fine toalett og sommerkiosk. Området er godt tilrettelagt for bevegelseshemmede.

Parkering: Stor parkering ved Dusa.

Kyststi i Kålvika

Kålviksholmene kyststi SarpsborgFin kyststi fra parkeringen i Kålvika via Hvitsand badeplass til Kålviksholmene Bergsmarkstranda og Øketangen.

Parkering: Stor fin parkering ved Kålvika

Andre turområder i Sarpsborg kommune

I Sarpsborgmarka, Skjebergmarka og i skogsområdene i Tune og Varteig er det flere merkede turstier.

Glommastien

Flott sykkelvei på begge sider av Glomma mellom Sarpsborg og Fredrikstad.

Kyststi - Praktisk informasjon ut på tur!

Beliggenhet: Sarpsborg kommune, Østfold

Vurdering: Mange flotte turmuligheter i Sarpsborg kommune.

Kyststier i området:

Kyststi i Fredrikstad - kyststi i Halden

Copyright (c) www.oslofjorden.com - Ansvarsfraskrivelse   Vår bruk av informasjonskapsler   Følg oss på Facebook.  Prøv Oslofjorden turguide.