Oslofjorden

Kyststi i gamle Tjølling Kommune

Tjølling kommune ble slått sammen med Larvik kommune i 1988. Kyststrekningen har har mange flotte turområder og idylliske steder som Kjerringvik og Ula. Det er mulig å gå hele veien fra Hem til Ølbergodden på fine stier og veier, men kun deler av turen er merket som kyststi.

Beskrivelse av noen av turene finnes under turkartet.

Forklaring til kartet

Turveier langs kysten i gamle Tjølling kommune

Turvei Hem - Kjerringvik

Vi starter turen i krysset mellom Tjøllingveien og Kjerringvikveien. Ved bensinstasjonen er det et skilt med turistinformasjon, denne turen er dessverre ikke med der enda.. Vi følger Kjerringvikveien ca 1 km og tar deretter første vei i nordlig retning etter at strømledningene har krysset veien.

Her er det en bom, videre er det kun lov å gå eller sykle. Vi går under låvebrua og gjennom gården og fortsetter på grusveien rett frem gjennom første kryss.

Hem kyststi Larvik Sandvika

Idylliske forhold på vei nedover til Sandvika.

Sandvika

Etter hvert dukker det opp skilt til Sandvika som vi følger. På en liten åpen plass i skogen tar vi stien nordover og følger den ned til den flotte Sandvika badeplass - her er det svaberg, en liten brygge og fine sandstrender.

Videre fra Sandvika følger vi stien i sørlig retning og kommer ut på en liten hyttevei som vi følger noen meter i østlig retning til vi ser en vei/sti med bom. Vi går gjennom bommen og følger stien ned til Håkavika.

Håkavika

Håkavika er en idyllisk vik omkranset av svaberg og hytter. Innerst er det en liten fin sandstrand.

Videre fra Håkavika fortsetter vi hytteveien sørover langs sørsiden av vika. Etter en kort sti i skogen kommer vi ned til bukta Skjelsand, her er det bare hytter, men man kan godt ta en tur ned på brygga før man fortsetter veien i sørøstlig retning. Veien blir til sti som vi følger ned i Svinevika.

Svinevika

Svinevika badeplass kyststiSvinevika har en stor flott sandstrand, parkeringsplass til dagsbesøkende og en liten utedo. (Se bilde av Svinevika).

Mellom Svinevika har man to veivalg frem til Kjerringvik.

Alternativ 1: Gå gjennom bommen i sørenden av stranda og opp veien til Kjerringvikveien som man deretter følger til Kjerringvik. Greit hvis man har sykkel.

Alternativ 2: Opp stien i sørlig retning litt før bommen, langs hytteveggen og over Lesteåsen. Fin tur til fots.

Kjerringvik

Kjerringvik er et flott lite tettsted ytterst i Sandefjordsfjorden. Her er det et yrende liv sommerstid. Ute på øya Fornet er det fine bademuligheter og gode muligheter for en piknik med medbrakt mat.

Merking: Ikke merket som kyststi. Noen skilter her og der. Skriv ut turkartet

Fremkommelighet: Fra Hem og nesten frem til Sandvika kan man trille barnevogn ( humpete sti siste biten ned). Fint å sykle hele turen, men noe trilling må påregnes.

Parkering: Kjerringvik (følg skilting til P plass), Svinevika eller Hem.

Turvei Kjerringvik - Ula

Fin turvei / sti mellom Kjerringvik og Ula.

Kjerringvik

Fra havna i Kjerringvik må vi følge kjerringvikveien litt tilbake, vi går opp Fjellvikveien ( skiltet til P plass og bedehus ) og følger denne innover i østlig retning før den svinger sørover. Vi fortsetter i sør og østlig retning, vi skal ikke ned til kilen.

Kjerringvik kyststi ransvik Ula

Veien blir til sti, vi går gjennom en bom og kommer deretter inn på vei igjen. Vi følger veien rett frem til den svinger 90 grader mot øst ved Ranvika. Vi følger veien oppover ca 320 meter før man tar inn veien (Vetadalen) som går sørover igjen.

Vi fortsetter oppover Vetadalen, etter ca 400 meter får vi en mulighet til å gå en avstikker utover mot den flotte Sandvika badeplass (Ja, enda en Sandvika), Kjerringfjellet og Søndre Karto eller følge veien strake veien mot Ula og Herfellbukta.

Sandvika kyststi Larvik Ula

Sandvika badeplass - mellom Ranvika og Kjerringfjellet.Kjerringberget kyststi Ula Larvik Sandvika

Kjerringberget og søndre Karto

Flott sted med rullesteiner og bratte svaberg

Vi har ikke funnet en god vei over Kjerringfjellet så man må følge stien tilbake til Vetadalen for å komme videre mot Herfell og Ula. Bildet viser rullesteiner ytterst ved Kjerringberget

Etter avstikkeren til Kjerringberget og Karto følger vi Vetadalen videre oppover og rett frem. Der veien stanser forsetter en litt bratt sti ned til Herfellbukta (Denne stien er ikke fremkommelig med barnevog, sykkel må trilles, tungt med sykkel i andre retningen).

Herfellbukta

I Herfellbukta er det flotte svaberg og en liten sandstrand.

Stien videre mot Ula fortsetter over brua i den sørøstlige enden av bukta. Etter litt blir stien til vei som vi følger ned til Ula.

Ula

Ula er et hyggelig tettsted ytterst på Torsøyhalvøya. Om sommeren finner vi en hyggelig sommerkafeer/butikk på kaia. Innerst i bukta er det en liten fin gjestehavn.

En fin kort rusletur opp på berget nord for Ula finner vi monumentet Ulabrand - reist til minne om den navngjetne losen Anders Jacob Johansen, kjent som Ulabrand fra Ula.

Ulabrand Ula kyststi Larvik

Flott utsikt ut over havet fra Ulabrand.

På sørsiden av Ula ligger den fine Ulastranda - en av Oslofjordens fineste badeplasser ?

Merking: Ikke merket som kyststi. Noen skilter her og der. Skriv ut turkartet hvis du ikke er kjent.

Fremkommelighet: Stort sett fint med barnevogn, untatt den bratte stien ned til Herfellbukta (ca 100 meter). Turen ut til Kjerringberget er ikke fremkommelig med barnevogn. Noe bæring av sykkel, ikke egnet for uøvede terrengsyklister.

Parkering: Kjerringvik (følg skilting til P plass). Avgiftsparkering i Ula.

Sørover fra Ula er det merket Kyststi.

Kyststi - Praktisk informasjon ut på tur!

Beliggenhet: Nord i Larvik kommune, Vestfold.

Taxi: www.vestfoldtaxi.no/ - 334 20 200

Buss: www.vkt.no

Flere turmuligheter i området:

Oversikt over turveier og kyststi i Larvik kommune

Turveier og kyststi i Sandefjord kommune - Turveier og kyststi i Færder kommune

Copyright (c) www.oslofjorden.com - Ansvarsfraskrivelse   Vår bruk av informasjonskapsler   Følg oss på Facebook.  Prøv Oslofjorden turguide.