Oslofjorden

Rundtur ved Tjøme sentrum, Rød - Dirhue, Barkevika og Gon

Flott rusletur i områdene Rød - Dirhue, Barkevika og Gon - vest for Tjøme sentrum.

Detaljer finnes under kartet.

Forklaring til kartet

Kyststi Rød Direhue TjømeRundtur Tjøme sentrum - Rød - Dirhue - Barkevika - Gon

Vi starter turen i Tjøme sentrum og gå vestover på Barkevikveien som starter rett nord for lokalene til Tjøme Golfklubb.

Vi følger denne veien gjennom golfbanen, vi kommer til 2 kryss, der vi begge gangene velger veien i vestlig retning og vi kommer snart inn på Rød-Dirhue plante og dyrefredningsområde.

Rød-Dirhue plante og dyrefredningsområde

Området omfatter 632 mål landareal og 136 mål i sjøen. Området hadde før meget strenge regler for ferdsel, men er nå tilgjengelig for vanlig friluftsliv til fots. Se detaljerte regler på skilt i området.

Det er meget variert natur i området, fra tett skog, sumpterreng, høye knauser og svaberg.

Vi følger veien langs steingjerdet helt til enden og tar stien som starter til venstre like før porten inn til den private eiendommen.

Her er det sykling og ridning forbudt. Vi følger den brede stien sørover i terrenget - over broen på bildet..

Etter et stykke kommer vi en alternativ rute/avstikker til venstre, opp til lykta Barkevik øvre. Turen opp dit gir en flott utsikt og anbefales på neste rundtur. Vi fortsetter rett frem, forbi noen større jettegryter på venstre hånd.

Kyststi Skrålevika Tjøme DirehueSkrålevika

Etter hvert kommer vi frem til den flotte Skrålevika. Vi går helt ned til sjøkanten og finner glattskurte svaberg, fine rullesteiner og et rikt utvalg av kystveggetasjon. Et godt egnet sted for lunch og pause for kropp og sjel. Se bildet.

Vi fortsetter kyststien sørover gjennom skogen og kommer etter hvert opp til grusveien. Her får vi flere veivalg.

Alternativ 1.: Avstikker sørover veien til lykten Barkevik nedre. Se beskrivelse under.

Alternativ 2: Følge grusveien i nordlig retning tilbake til Tjøme sentrum. Eventuelt avstikker via lykten Barkevik øvre. Se beskrivelse under.

Alternativ 3: Fortsette stien som fortsetter på andre siden av veien i østlig retning, gjennom skogen og ned til vi kommer ut på Barkevikveien (Stien kommer ut på veien der det er en stor samling søppelkasser).

Vi fortsetter veien sørover ned i Barkevika, ved Bukholmen følger vi stien over plena, østover og kommer etter hvert inn på Gonsveien som vi følger tilbake til hovedveien.

Hvis man er sulten kan man avslutte turen på Rød Gård Kafé som ligger i Tjøme Golfklubbs lokaler.

Barkevik øvre lykt utsikt kyststi Tjøme DirhueSti til lykta Barkevik øvre

Følg Barkevikveien gjennom Golfbanen og mot sørvest retning Dirhue. Etter et godt stykke kommer du til et skilt som peker mot fyret, inn i skogen til høyre (ved posisjon N59 06.440 E10 23.038).

Følg stien opp til lykta/fyre som heter Barkevik Øvre. Her får du en flott utsikt utover Tønsbergfjorden. Man kan følge stien videre i nordlig retning og komme ned til hovedstien på vestsiden av kollen.

Barkevik nedre lykt kyststi Tjøme DirehueSti til lykta Barkevik nedre

Vi følger grusveien sørover ut på Dirhue. Når vi kommer til porten som stenger veien går vi igjennom gangporten på høyre side. Vi holder deretter til høyre og følger stien i vest, sørvestlig retning.

Vi følger stien der det er skiltet til fyrlykta. Siste stykket frem til fyrlykta er litt bratt og vi må gå to ganske lange og bratte faste stiger. Pass på barna.

Vi går tilbake samme vei.

Kyststi - Praktisk informasjon ut på tur!

Beliggenhet: Tjøme sentrum, Rød-Dirhue, Færder kommune, Vestfold.

Flere turmuligheter i området:

Til oversikt over kyststi i Færder kommune

Til oversikt over kyststi på Tjøme

Copyright (c) www.oslofjorden.com - Ansvarsfraskrivelse   Vår bruk av informasjonskapsler   Følg oss på Facebook.  Prøv Oslofjorden turguide.