Oslofjorden

Turmuligheter på Engø, Årø og York i Sandefjord

Fine turmuligheter på Engø, Årø og York nord i Sandefjord kommune.

Beskrivelse finnes under turkartet.

Forklaring til kartet

Turmuligheter på Årø

Engø tur Sandefjord

Flott tursti langs av innsiden av Årø. Vi starter turen på parkeringsplassen ved Engø og går over brua til Årø (se bildet). Vi holder til høyre i første veikryss og går straks ut på gresset og følger stien gjennom skogen (Kjærlighetsstien). Her kan du om våren komme over områder med både blåveis og hvitveis.

På andre siden av skogen kommer vi ned til Årøveien som går ut til Nattholmen. Vi følger veien sørover ca 150 meter og går til høyre og ned ved postkassestativet. Vi følger traktorveien ned til Hamburgkilen og går over Brooklyn Bridge over til York.

Turmuligheter på York

Tur bru Årø York Hamburgsund Sandefjord

Brua over Hamburgsund til York kalles Brooklyn Bridge.

Vel over på York forsetter vi stien i sør og vestlig retning og kommer snart inn på veien Hamburgkilen. Denne følger vi til veis ende. Når den kommer ned til sjøen hel i sør på halvøya holder vi til venstre i krysset.

Rett før veien stopper følger vi en skogssti i vestlig retning. Vi går opp tre-trappa og over knausen og vi kommer ned på veien Marøystien. Vi følger Marøystien nordover langs Yorkkilen. Her er det mange flotte hytter. Vi tar første sti i vestlig retning og kommer ned til en båthavn og badeplass ved Båtstadskjæra.

York kilen tur Sandefjord

Yorkkilen ved Båtstadskjæra.

Fra Båtstaskjæra følger vi Marøystien først østover og deretter nordover igjen. Vi passerer York-kilen båtforening.

Der Marøystien møte Hamburgkilen (veien) forlater vi veien går traktorveien som snirkler seg nordover. Vi kommer inn på Årøveien og følger den til vi er på Årøy igjen. Derfra går vi kjærlighetsstien tilbake til Engø.

Fremkommelighet: Deler av turen er Ikke fremkommelig med barnevogn og rullestol. Sykkel må bæres og trilles et par steder.

Merking: Ingen

Parkering: Parkering på Engø. Parkeringsavgift om sommeren.

Kyststi - Praktisk informasjon ut på tur!

Beliggenhet: Sandefjord kommune, Vestfold.

Taxi: www.vestfoldtaxi.no/ - Tlf 33 42 02 00

Buss: www.vkt.no

Flere turmuligheter i området:

Oversikt over kyststi i Sandefjord

Turveier og kyststi i Tønsberg - Turveier og kyststi i Larvik - Turveier og kyststi i Færder

Copyright (c) www.oslofjorden.com - Ansvarsfraskrivelse   Vår bruk av informasjonskapsler   Følg oss på Facebook.  Prøv Oslofjorden turguide.