Oslofjorden

Kyststi Frogn kommune

I Frogn kommune kan du gå på tur i idylliske Drøbak eller på stier og veier i skogkledde åser langs Hallangspollen, Bunnefjorden og Oslofjorden.

Beskrivelse av noen av turene finnes under turkartet.

Forklaring til kartet

Kyststi langs Bunnefjorden - Bonn - Knardal - Brevik brygge - Blylaget brygge

Frogn kommune har kystlinje innerst i Bunnefjorden mellom Ås og Nesodden kommune. Det er mulighet for å gå hele strekningen. Les mere om kyststien i Frogn langs Bunnefjorden.

Kyststi langs Oslofjorden - Fagerstrand - Digerud brygge - Sønderstø - Marikoven - Båtstå - Langebåt

Flott, lite brukt kyststi sørover fra Fagerstrand til Langebåt ved Hallangspollen.

Kyststi i området rundt Drøbak

Kystkultursti Follo museum - Vindfangerbukta

Kyststien i Drøbak starter ved Follo museum og går gjennom deler av gamle Indre Oslofjords Forsvarsverker, ved Seiersten skanse. Seiersten festning Drøbakk kyststi Frogn

Seiersten Skanse i tidlig vårdrakt.

Kanon Veisvingbatteri Drøbak kyststi FrognKystkulturstien går videre forbi Veisvingbatteriet hvor man finner 4 flotte kanoner med tilhørende bygninger. Her er det flere benker og flott utsikt over Drøbaksundet og Oscarsborg festning.

Fortsett ned veien ned til sjøen ved Vindfangerbukta (Husvik).

Parkering og toalett ved Follo Museum. Sett av tid til å se på festningsverkene og Follo museum.

Fremkommelighet: God sti og vei, noe trafikk i nedre del. Ca 120 meter i høydeforskjell mellom Seiersten og havnivå. Egnet for barnevogn hvis man ikke er redd for bakker.

Parkering: Ved Follo museum eller parkeringsplass nede ved Vindfangerbukta.

Kyststi nord i Drøbak - fin rundtur i Gylteåsen nord for Vindfangerbukta

Vindfangerbukta kyststi Drøbak Frogn

Turen starter innerst i Vindfangerbukta.

Vi følger veien som går nærmest vannkanten - Gylteveien - innover langs sjøen, forbi Steinbrygga. Veien går litt opp og ned i terrenget. Mot slutten av Gylteveien tar vi Rundtomveien til høyre og følger den oppover i noen store svinger.

Videre kan vi følge veiene etter eget ønske i øst og sørlig retning til de samles igjen i Vannverksveien som vi følger sørover. Ved Vannverksveien nr 24 går vi snarveien opp i skogen og fortsetter blåmerket sti tilbake til Seiersten skanse og Follo museum.

Flott utsikt over Hallangspollen og Vindfangerbukta flere steder i Gylteåsen.

Et godt startsted er Follo museum og kombinasjon med Kystkulturstien beskrevet ovenfor.

Rundtur i åsen ovenfor Indre Hallangspollen

På denne turen går vi langs østsiden av nesten hele Hallangspollen - fin utsikt flere steder.

Et godt start sted for denne turen er parkeringsplassen ved Follo museum.

Følg blåmerket sti/skilt nordover via Seiersten Skanse, Kverndammen, Øvredam og videre i retning Bølerhytta/Stubberudtjernet. Etter etter et par kilometer kommer vi inn på lysløypa nordover som vi følger helt til vi kommer til Kleivaveien (asfaltert vei).

Vi følger Kleivaveien nedover/vestover (høyre i første kryss) hele veien ned til sjøen i Indre Hallangspollen. Nesten nederst passerer vi en fin liten badeplass hvor det passer med en pause, dette er det eneste stedet vi kommer helt ned til sjøen på turen.

Indre Hallangspollen kyststi Frogn

Vinter i Indre Hallangspollen

Vi følger Kleivaveien videre, tar til venstre der veien deler seg første gang og til høyre andre gang. Vi går rett frem og over på stien som starter på toppen av bakketoppen. Vi følger stien et kort stykke i skogen og kommer ut på veien Ytre Hallangspollen. Denne veien følger vi rett frem helt til den går over i en kort sti igjen som straks kommer inn på Rundtomveien.

Veien videre til Drøbak eller Follo museum er beskrevet i turen over - "Rundtur i Gylteåsen".

Distanse: ca 8 km rundtur.

Merking: Turen i skogen er godt merket med blå merker. Veiene er ikke merket som turvei.

Fremkommelighet: Stort sett fine stier og små veier. Fint med sykkel.

Parkering: Follo museum.

Kyststi i Drøbak - Vindfangerbukta til Skiphellebukta

Det er fine turmuligheter gjennom hele idylliske Drøbak, fra Vindfangerbukta i nord til Skiphellebukta i sør. Pass på å legge turen innom den flotte badeparken som ligger rett nord for Drøbak havn.

Drøbak havn Frogn kyststi

Drøbak havn.

Parkering: Følg skilting til parkering for Drøbak. Stor parkering ved Skiphellebukta.

Kyststi Skiphellebukta - Kjeppestadbukta / Solbergstrand

Det er nå 3 fine alternative kyststier mellom Skiphelle og Kjeppestadbukta / Solbergstrand - En på svabergene langs Oslofjorden, en på fine hytteveier og småstier oppe i lia og en i skogen ovenfor via Røys. Detaljer om disse turene finner du på egne sider om rundtur på kyststien mellom Skiphellebukta og Kjeppestadbukta.

Kyststi - Praktisk informasjon ut på tur!

Beliggenhet: Frogn kommune, Akershus.

Kyststier i nærheten:

Kyststien fortetter sørover i Vestby kommune.

På nordsiden fortsetter kyststien i Nesodden kommune og Ås kommune.

Copyright (c) www.oslofjorden.com - Ansvarsfraskrivelse   Vår bruk av informasjonskapsler   Følg oss på Facebook.  Prøv Oslofjorden turguide.