Oslofjorden

Kyststi Holmestrand nord - Gamle Sande kommune

Kyststi på sti og vei stort sett sammenhengende langs hele Sandebukta fra Holmestrand til grensen mot Svelvik (nå Drammen kommune). Det er også fine turmuligheter på Bjerkøya.

Beskrivelse av turene finnes under kartet.

Forklaring til kartet

Kyststi mellom Sande og Svelvik kommuneKyststi fra grensen mot Svelvik til Sande sentrum

Kyststien Bergerbukta - Hagasand

Vi starter turen i Bergebukta i Drammen kommune (Se kyststien i Svelvik for mere informasjon).

Vi går sørover langs bukta, over Blindsand og kommer til Leinastranda. Vi går videre sørover i skogen og kommer inn i Sande kommune. Bildet viser kyststien ved grensen mellom Sande og Svelvik.

Vi følger kysten sørover først på sti i vann og skogkanten, senere på mindre grusveier og stier forbi den flotte badeplassen i Sandvika. Her er det benker for en rast og flott vanntoalett.

Stien går videre forbi noen meget spesielle mursteinshus og frem til badeplassen på Hagasand. Her er det en liten parkeringsplass.

Fremkommelighet: Kun egnet for fottur uten barnevogn.

Parkering: Hagasand, Blindsand.

Vurdering: Flott kyststi. Anbefales

Kyststi Hagasand - Bjerkøya

Vi følger kyststien vestover fra Hagasand, vekselvis på sti og hytteveier, frem til området Vammen. Her går vi den asfalterte gangveien, gjennom skolegården og helt frem til parkeringsplassen ved avkjøringen til Bjørkøya. Her er det bussholdeplass.

På Bjørkøya kan man gå en fin rundtur, se beskrivelse under.

Fremkommelighet: Asfaltert sykkelvei.

Parkering: Parkeringsplassen ved utkjøringen til Bjerkøya, ved Hagasand.

Vurdering: Med unntak av siste siste biten som går på asfaltert vei er dette en flott del av kyststien. Anbefales

Kyststi Bjerkøya - Bekkestranda

Mesteparten av denne kyststien frem til Bekkestranda badeplass går langs hovedveien uten ordentlig gangvei.

Fremkommelighet: Mye langs smal trafikkert hovedvei.

Parkering: Parkeringsplassen litt nord for Bekkestranda eller ved utkjøringen til Bjerkøya.

Vurdering: Alt for mye langs hovedveien.

Kyststi Bekkestranda - Nordre Jarlsberg brygge

Fra Bekkestranda badeplass følger vi gangveien videre til parkeringsplassen 100 meter mot nord.

Rett på andre siden av parkeringsplassen krysser vi hovedveien og følger Bekkeveien og Killingdalveien gjennom et hyggelig boligfelt med frukthager forbi et stykke langs hovedveien som ikke har egen gangvei.

Vi følger gangveien helt til den går ned i en fordypning og det er gangvei under hovedveien. Vi går under hovedveien og fortsetter vekk fra hovedveien og ned til Sandebukta og Nordre Jarlsberg Brygge.

Fremkommelighet: Asfaltert sykkelvei.

Parkering: Parkeringsplassen litt nord for Bekkestranda, Nordre Jarlsberg Brygge.

Vurdering: Fin sykkeltur

Kyststi Nordre Jarlsberg Brygge - Sande sentrum

Nordre Jarlsberg Brygge Sandebukta

Panoramautsikt over Sandebukta ved Nordre Jarlsberg Brygge

På Nordre Jarlsberg Brygge har det vært stor byggevirksomhet og det er nå mange nye boliger og en fin badeplass. Vi fortsetter langs bryggene og går den ytterste brua over elva. På den andre siden går vi oppover langs elva og følger grusveien ut til parkeringsplassen ved Kverntangen.

Kyststi Sande Kverntangen LersbryggaVi fortsetter veien ut til Kverntangen badeplass hvor det passer med en pause på benken.

Har du sykkel bør du her returnere til hovedveien og sykle videre på gangveien mot Sande sentrum..

Den merkede kyststien går videre inn i skogen bak Kverntangen badeplass og blir en ordentlig sti som ikke er fremkommelig med sykkel eller barnevogn. (se bildet)

Stien er smal og går i nordlig retningtil den kommer opp på traktorveien ved jordene ved Lersbrygga. Vi følger traktorveien langs jordet i nordøstlig retning, gjennom gårdstunet og opp til hovedveien ( NB skilt om at man ikke skal sykle eller ri over gårdstuet - vi triller selvsagt sykkelen).

Herfra følger vi gangveien helt frem til Sande sentrum.

Fremkommelighet: Fint med barnevogn og sykkel, unntatt stykket i skogen fra Kverntangen til Lersbrygga.

Parkering: Nordre Jarlsberg Brygge, Kverntangen og Sande sentrum.

Vurdering: Variert kyststi, siste stykket går litt mye langs asfaltert sykkelvei.

Kyststi Sande sentrum til Holmestrand sentrum

Under konstruksjon - detaljer kommer. Bildet viser Skjervik friområde.

Store deler av denne turen går på det gamle togsporet mellom Sande og Holmestrand.Fiskeplass Skjervik friområde Sande Kyststi

Kyststi Bjerkøya rundt

Fin blåmerket/skiltet kyststi på asfalt, grusvei og skogssti rundt hele øya. Turen går stort sett i skog eller i le av trær slik at det kan være en fin tur selv om det blåser. Noen bratte pariter på sørsiden gjør det at denne turen ikke er egnet for sykkel eller barnevogn. Benk på sørsiden med utsikt mot Hagasand badeplass og Rødtangen. På sørsiden passerer stien et par bratte stup, pass på barna. Ikke skummelt hvis man holder seg på stien.

Parkering: Parker på parkeringsplassen ved riksvein før moloen ut til Bjerkøya. Det kan være vanskelig å finne parkeringsplass på Bjerkøya.

Kyststi - Praktisk informasjon ut på tur!

Beliggenhet: Nord i Holmestrand kommune (tidligere Sande kommune), Vestfold og Telemark.

Taxi: www.vestfoldtaxi.no/ - 334 20 200

Buss: www.vkt.no

Flere turmuligheter i området:

Kyststi i Svelvik - Kyststi i Holmestrand

Copyright (c) www.oslofjorden.com - Ansvarsfraskrivelse   Vår bruk av informasjonskapsler   Følg oss på Facebook.  Prøv Oslofjorden turguide.