Oslofjorden

Kyststi Holmestrand kommune

Holmestrand kommune har kyststi gjennom hele kommunen. Etter kommunesammenslåingen inkluderer dette hele gamle Sande kommune og litt av gamle Re kommune i sør. Kyststien går i varierende grad langs sjøen, på alt fra asfaltert gang og sykkelvei, gamle togspor til idylliske stier i skogen.

Mere om kyststien i Holmestrand under kartet.

Forklaring til kartet

Kyststien i gamle Sande kommune

Egne sider for kyststien i gamle Sande kommune

Kyststi Holmestrand nord

Kyststi fra Ødegården i Sande til Bogebukta.

Vi starter turen ved Ødegården i Sande. Et godt utgangspunkt er å parkere bilen ved Skjervik friområde og følge Gamleveien på sjøsiden av gamle E18 til enden.

Her går kyststien i en smal tunell under gamle E18. På andre siden står det et kyststi skilt som er litt forvirrende. Man kan enten gå 50 meter sørover langs gamle E18 og ta stien opp i skogen, over det gamle togsporet eller gå gå ca 100 meter tilbake langs gamle E18 og følge veien Øgården oppover i lia.

Kyststien følger den bratte grusveien oppover, etter en stund flater veien ut. Vi går på sørsiden av nødutgangen fra togtunellen, fortestter ca 50 meter oppover veien hvor kyststien går inn i skogen. Stien er skiltet Botnemarka.

Stien fortsetter videre et godt stykke i forholdsvis tett skog. Stien er merket med blå merker, men noen steder må man passe litt på. Stien går opp og ned i lia og møter kyststien som kommer opp fra informasjonsskiltet i Bogebukta - langs gamle E18.

Merking: Blå merker på trær og skilt.

Fremkommelighet: Krevende sti som krever gode sko. Noen bratte partier. Absolutt ikke fremkommelig med sykkel eller barnevogn.

Parkering: Bogebukta, ved info skilt. Skervik friområde i Sande.

Angers Klev kyststi HolmestrandKyststi fra Bogebukta - Angers klev - til Søndre Kleivane

Denne turen starter ved informasjonsskiltet i Bogebukta på gamle E18. Stien går opp og over det gamel jernbanesporet rett ovenfor informasjonskiltet som står på nordgående (sjøsiden) av gamle E18. Like ovenfor porten i tog-gjerdet møter vi kyststien fra Sande (beskrevet ovenfor).

Vi holder til venstre og følger kyststien sørover og oppover i skogsterrenget. Etter hvert kommer vi inn på traktorveien som kommer opp fra Smørstein. Vi følger den oppover bakkene, forbi en gammel demning og et nyere vanntårn. Veien går over i sti igjen (se bildet).

Angers Klev - Kongeveien

Den gamle hovedferdselsåren gjennom Vestfold gikk fra gammelt av gjennom Angers Klev - opp skråningen fra Holmestrandsfjorden til Botneplatået oppe på Holmestrandsfjellet. Strekningen var beryktet for og være både farlig og bratt.

Angers Klev var allerede på 1300-tallet kjent som gang- og ridesti og ble utbedret til kjerrevei rundt midten av 1600-tallet under Kristian 4.s regjeringsperiode. Angers Klev ble erstattet av ny hovedvei i 1793. Med gode sko er veien i dag ikke spesielt vanskelig å gå.

På toppen av Angers Klev er vi kommet til Botneplatået. Vi fortsetter stien sørover til vi kommer til en liten parkeringsplass ved Søndre Kleivane.

Merking: Blå merker på trær og skilt.

Fremkommelighet: Litt bratt noen steder, men ikke vanskelig. Greit med gode sko. Ikke fremkommelig med sykkel eller barnevogn.

Parkering: På Botneplatået ved Søndre Kleivane. Ved informasjonsskiltet i Bogebukta.

Kyststi fra Søndre Kleivane til Holmestrand sentrum

Kyststien på denne strekningen er dårlig merket, litt vanskelig å følge og går litt i bakkant av platået (2013).

Vi anbefaler å følge veiene som går langs kanten av Holmestrandsfjellet. Belønningen er flere utsiktspunkter med fantastisk utsikt. Det sies at man kan se 4 fylker fra Holmestrandsfjellet og kanskje litt av Sverige også.

Utsikt kyststien Holmestrand Søndre Kleivane

Panoramautsikt. Kommersøya rett frem, Langøya til høyre.

Utsikt kyststien Holmestrand Sentrum

Flott utsikt ut over Holmestrand sentrum, båthavna og Holmestrandfjorden.

I Holmestrand sentrum finner man blant annet mange fine spisesteder, butikker, Holmestrand Aluminium museum, Dulpen badeplass og en stor flott gjestehavn.

Merking: Noen blå merker på skilt og stolper. Vanskelig å følge (2013). Skriv ut og ta med kartet over på turen.

Fremkommelighet: Mesteparten er asfaltert gangvei. En kort sti et sted.

Parkering: På Botneplatået ved Søndre Kleivane. Holmestrand sentrum.

Kyststi fra Holmestrand sentrum til grensen til Horten kommune

Fin kyststi fra Holmestrand sentrum til grensen til Horten kommune.

Kyststi - Praktisk informasjon ut på tur!

Beliggenhet: Holmestrand kommune, Vestfold.

Rundtur: Ta bussen tilbake til utgangspunktet.

Taxi: www.vestfoldtaxi.no/ - 334 20 200

Buss: www.vkt.no

Flere turmuligheter i området:

kyststi Holmestrand nord (gamle Sande) - Kyststi Holmestrand sør (gamle Re)

Copyright (c) www.oslofjorden.com - Ansvarsfraskrivelse   Vår bruk av informasjonskapsler   Følg oss på Facebook.  Prøv Oslofjorden turguide.