Oslofjorden

Turer og kyststi i Horten kommune

Horten kommune har kyststi gjennom hele kommunen. Turen sørover fra Horten havn til grensen mot Tønsberg kommune inngår i tur/sykkelvei nr 1 og er meget populær. Forholdsvis ukjent turvei nordover fra Falkensten og nordover til grensen mot Re kommune.

Beskrivelse av kyststien og andre fine turene finnes under turkartet.

Forklaring til kartet

Kyststi sandslettaKyststi Sandsletta - Frebergvika - Slettefjell - Varnestangen

Spennende kyststi i variert terreng.

Vi starter turen ved parkeringsplassen på Sandsletta i Holmestrand kommune. Her er det campingplass, en fin badeplass og Kystledhytte.

Stien starter helt nede i vannkanten med en bro over bekken og opp en trapp (se bilde) og går sørover vekselvis inne i blant hyttene og i skogen, på stier og hytteveier til vi kommer opp til Frebergkastet.

Frebergkastet

Fantastisk utsikt fra Frebergkastet. Slettefjell midt i bildet, Frebergvika til høyre.

Ved Frebergkastet er det en varmehytte og benker og bålplass som kan benyttes når det er lov å brenne bål. Stien videre fra Frebergkastet varierer fra grusvei til forholdsvis dårlig skogssti i kupert terreng.

I Frebergsvika går vi kort på grusveien før stien igjen går utover langs vannkanten. Et stykke ut i bukta treffer vi igjen på grusvei som vi følger opp bakken. Vi grysser jordet, følger veien rett frem og kommer etter hvert inn på en lite brukt skogssti som fører oss til toppen av Slettefjell som ligger 115 meter over havet.

Slettefjell

Fantastisk utsikt fra Slettefjell. Til venstre i panoramabildet over ser man Mulodden, Langøya i midten og Løvøya lengst til venstre.

Det er stupbratt ned på toppen av Slettefjell, pass godt på barna. Fra Slettefjell følger vi den litt bratte stien ned skaret til Varnestagnen og Singelbukta. Her kan vi ta oss velfortjent rast og en fin dukkert. Vi fortsetter turen videre til Falkensten.

Standard:Kombinasjon av til tider vanskelig, bratt sti og fin grusvei. Ikke fremkommelig med sykkel og barnevogn. Krever gode sko.

Parkering: Sandsletta, Falkensten.

Turvei Falkensten - Varnestangen

Fin barnevennlig grus og traktorvei mellom Falkensten og Varnestangen. Bom ved Falkensten Bruk.

Første del av turen går igjennom idylliske Falkensten Bruk. Stien er ikke regulert som kyststi og passerer tett på private gårdstun. Vis hensyn.

Dam ved Falkensten Kyststi Horten

Idylliske omgivelser på Falkensten Bruk.

Kyststi Falkensten Horten

Bildet til høyre viser kysten ved Falkensten.

Videre følger man Varnesveien langs sjøen forbi Rødskjærbukta frem til Varnestangen.

På Varnestangen kan man bade og fiske eller bare kose seg i sola med medbragt niste.

Når man er på Varnestangen og har litt ekstra tid og krefter anbefales turen opp til toppen av Slettefjell. Her får man fantastisk utsikt over fjorden.

Standard: Egnet for alle. Fin sykkeltur for små barn.

Parkering: Ved Falkensten

Sti Løvøya rundt

Sti og vei i fine omgivelser. På turen kommer du innom Løvøy Kapell fra 1200 tallet, St. Olavs kilde, Jesusbukta og Vadfiskerstua badeplass. Muligheter for å ta en titt på Røverstien og Røverhulen. Deler av stien er meget bratt. Kiosk og enkel servering ved Vadfiskerstua i sesongen til Løvøya Camping & Båthavn.

Grunneier ønsker å bli kontaktet på forhånd hvis det er lag eller organisasjoner som ønsker større arrangementer her.

Standard:Første delen er fra Vadfiskerstua til Jesusbukta er egnet for barnevogn og sykkel. Resten av turen er bratt og krever gode sko. Ikke fremkommelig med sykkel.

Parkering: Ved Vadfiskerstua.

Sti Karljohansvern rundt

Flott kyststi i historiske omgivelser rundt på Karljohansvern.

Kyststi mot ÅsgårdstrandKyststi Horten - Borre - Åsgårdstrand

Skiltet som sykkelvei nr 1. Flott kyststi/sykkelsti langs kysten sørover mot Åsgårdstrand.

Fra Horten Havn går kyststien på fortau og gangveier forbi fergeleiet til Mosseferga og kjøpesenteret Linden park. Etter litt kommer man til Strandparken badeplass.

Hvis man har sykkel eller barnevogn er det best å velge gangveien sørover. Alternativt kan man gå foran husene i Strandparken og følge vannkanten frem til Steinsnes Båthavn.

Herfra følger man Strandveien til man får en liten lekeplass/Strømparken på venstre hånd. Her går man ned til sjøen og fortsetter forbi seilerhuset bort til badeplassen på Rørestrand.

Fra Rørestrand går kyststien i sjø/skogkanten videre sørover. Omtrent halvveis kommer man til Borrestranda/Prestegårdstranda og Nasjonalparken i Borre med kongegraver og Midgard historiesenter.

Etter Borre familiecamping fortsetter kyststien sørover på fine grus og traktorveier. Stien går stort sett i skogkanten nær sjøen. Kyststien går på oversiden av den litt ukjente Jutestranda og frem til Åsgårdstrand. Bildet til høyre viser kyststien mot Åsgårdstrand.

Munchs hus Åsgårdstrand kyststiÅsgårdstrand

I Åsgårdstrand følger vi Edvard Munchs gate sørover til vi kommer til Edvard Munchs hus (se bildet). Munch malte mange av sin mest kjente bilder mens han bodde i dette huset. Huset er nå et museum - se www.munchshus.no for åpningstider.

Vi går inn i hagen til Munch og går ned til sjøen. Vi kommer straks til Åsgårdstrand havn og gjestehavn.

I Åsgårdstrand er det flere hyggelige spisesteder hvor man kan kjøpe seg en god lunch eller ta seg et bad i Badeparken.

Standard: Sti og grusvei. Fint med sykkel ( egnet for små barn ) og barnevogn. Noen partier med sand og smal sti som kan være litt krevende å sykle.

Parkering: ved Åsgårdstrand havn, Rørestrand eller Borrestranda.

Kyststi Åsgårdstrand - Grensen til Tønsberg kommune

Første stykket sørover fra Åsgårdstrand til Saltkop er det ikke god kyststi, men kun mulighet å gå på veiskulderen på den trafikkerte veien (331).

Fra Saltkop er det fin gangvei / sykkelsti videre langs veien. Se sidene for kyststi i Tønsberg kommune.

Kyststi - Praktisk informasjon ut på tur!

Beliggenhet: Horten kommune, Vestfold.

Taxi: www.vestfoldtaxi.no/ - 334 20 200

Buss: www.vkt.no

Turistinformasjon: www.visithorten.com

Mer info om kyststi i Tønsberg kommune - Kyststi sør i Holmestrand i kommune

Copyright (c) www.oslofjorden.com - Ansvarsfraskrivelse   Vår bruk av informasjonskapsler   Følg oss på Facebook.  Prøv Oslofjorden turguide.