Oslofjorden

Kyststi Tønsberg kommune

Tønsberg kommune har 55 km kystlinje og mange flotte turområder i hele kommunen.

Beskrivelse av noen av turene finnes under kartet.

Forklaring til kartet

Kyststi TønsbergKyststi / sykkelvei Åsgårdstrand - Essoskogen

Tønsberg kommune starter på sørsiden av Åsgårdstrand. Kyststien er skiltet som sykkelvei nr 1.

Første stykket sørover fra Åsgårdstrand til Saltkop er det ikke god kyststi, men kun mulighet å gå på veiskulderen på den trafikkerte veien (331). Underveis passerer man Feskjær badeplass.

Fra Saltkop er det fin gangvei / sykkelsti videre langs veien. Følg skilting til Esso raffineriet, men ikke til Kai/Tankbiler ved Bliksekilen.

Hvis man vil raskest mulig vekk fra sykkelveien kan man ta grusveien som krysse over det store jordet ca 600 meter etter at man har forlatt sjøen (Der hvor høyspentmastene krysser jordet, se bilde til høyre).

I skogkanten på andre siden av jordet følger man Jordbærveien sørover og Essoveien mot øst til man kommer til parkeringsplassen ved Essoskogen.

Parkering: Fin parkering i Essoskogen ved Esso raffineri, sør for anlegget.

Kyststi / sykkelvei Slagentangen - Essoskogen - Vallø

Kyststien er skiltet som sykkelvei nr 1. Essoskogen ligger ved Slagentangen og er et flott område med mange sykkel og turveier. Essoskogen er rik på vegetasjon. Følg stien østover langs gjerdet til raffineriet og videre i sørøstlig retning gjennom skogen til man kommer ned til Oslofjorden. Rullesteiner Essoskogen kyststi

Kysten er preget av rullesteiner og man får flott utsikt ut over Oslofjorden.

Kyststien fortsetter sørover til Karlsvikodden og Karlsvika. Fra Karlsvika følger vi veiene i strandkanten via Skallevoldstranda og Ringshaugstranda til vi kommer til Vallø.

Parkering: Ved Esso raffineriet i Essoskogen, Ringshaugstranda, Skallevoldstranda eller på Vallø.

Kyststi / sykkelvei Vallø - Husvik

Skiltet som sykkelvei nr 1. Transportetappe for å komme til Husvik. Sykkelferga Ole III som tidligere gikk over til Husøy er nå blitt lagt ned (2012) og man må sykle via Tønsberg for å komme videre sørover.

Bergstien

Bergstien, fin rundtur rundt Berg fengsel.

Grevestien

Fin sti i Tønsbergs nærområde fra brygga til Ilene naturreservat, Frodeåsen og Slottsfjellet.

Kyststi Husøy rundt

Flott kyststi rundt Husøy

Presterødkilen naturreservat

Fin turvei i Presterødkilen naturreservat

Kyststi Tønsberg - Vear (Grensen til Sandefjord kommune)

Fra Tønsberg følger man løypa til Grevestien nordover gjennom Nordbyen, ut på Ilene naturreservat og videre sykkelrute nr 1 til gartneriet på Smørberg. Hvis man ønsker en dukkert kan man ta en avstikker til badeplassen på Smørberg. Stien går på sørsiden av gartneriet, først østover og så første sti sørover, gjennom skogen og man kommer frem på veien like øst for kyststiparkeringen i Bekkeveien. Alternativt kan man følge sykkelrute nr 1 hele veien.

Vi går kystien videre forbi parkeringsplassen ved Sandodden badeplass og følger kyststien / veien sørover. Der hvor hyttebegyggelsen stopper, er vi kommet til grensen til Sandefjord kommune. Kyststien fortsetter inn i Sandefjord kommune.

Parkering: På Vear, i Bekkeveien.

Fremkommelighet: Egnet for sykkel. Turen mellom Ilene og gartneriet på Smørberg går på asfaltert vei.

Kyststi - Praktisk informasjon ut på tur!

Beliggenhet: Tønsberg kommune, Vestfold.

Turistinformasjon: www.visittonsberg.com/

Taxi: http://www.vikentaxi.no - 33 30 11 11

Buss: www.vkt.no

Flere turmuligheter i området:

Turveier og kyststi i Horten - Turveier og kyststi i Sandefjord kommune - Turveier og kyststi i Færder kommune

Copyright (c) www.oslofjorden.com - Ansvarsfraskrivelse   Vår bruk av informasjonskapsler   Følg oss på Facebook.  Prøv Oslofjorden turguide.