Oslofjorden

Kråkerøy rundt - Kyststi i Fredrikstad

Det er fin kyststi rundt hele Kråkerøy. Turen er varierende med mange typer terreng og miljø.

Mere informasjon under turkartet.

Forklaring til kartet

Kyststi rundt Kråkerøy

Kråkerøy ligger rett utenfor Fredrikstad sentrum.

Vi starter turen i sentrum at Fredrikstad. Vi går vestover, over Værstebroa og følger veien sørover og vestover til vi kommer ned til Vesterelva.

Vi fortsetter vekselvis på vei, sti og svaberg. Noen steder må vi gå litt inn fra sjøen for å komme forbi en del industri som hindrer ferdsel langs vannkanten.

Kyststi Kråkerøy Fredrikstad Vesterelva

Svaberg langs Vesterelva på vei sørover.

Etter svabergene på bildet over kommer vi opp på Langøyveien. Her kan vi ta en avstikker videre sørover til Glufsa badeplass/friområde eller fortsette nordover videre på rundturen.

Vi følger Langøyveien ca 200 meter nordover og går inn i skogen på østsiden av veien. Vi følger stien frem til Enhus camping og badeplass. Vi fortsetter gjennom campingplassen og går stien opp bakken i sørøstlig retning (over veien og ikke sørover til parkeringsplassen). Vi fortsetter kyststien ned til Sandvika badeplass.

Vi følger kyststien videre forbi Hellekilen og Gonenvad og følger den merkede kyststien inn på veien Femdalsund som går ned til Femdalsund. Ved Femdalsund kan vi ta en avstikker ut på Randholmen og Tjeldholmen før vi fortsetter på rundturen.

Kyststi Kråkerøy Fredrikstad Vesterelva

Femdalsund.

Avstikker ut på Randholmen og Tjeldholmen

Vi går over brua over over Femdalsund og ut på Randholmen og Tjeldholmen. Fint turområde, bading fra svaberg.

Fremkommelighet: Ikke egnet for sykkel. Ikke fremkommelig for barnevogn.

Etter Femdalsund fortsetter vi i skogen til vi kommer ned til Bjørnevågkilen.

Kyststi Kråkerøy Fredrikstad Bjørnevågkilen

Bjørnevågkilen

Lunderamsa bronsealderen kyststi Kråkerøy FredrikstadVi fortsetter fra Bjørnevågkilen på Bjørnevågveien og kommer inn på sti i skogen sør på Kråkerøy. Vi fortsetter sørover og stien svinger etter hvert nordover igjen uten at vi har sett sjøen siden vi forlot Bjørnevågen. Det er en del stier i området, vi følger kyststimerkingen nøye.

På toppen av åsen passerer vi Lunderamsa, en gravrøys fra bronsealderen.

Vi fortsetter nedover og kommer inn på veien Trolldalen som vi følger nordover. Vi krysser Kråkerøyveien / Fv 108 og fortsetter stien i skogen. Etter et stykke kommer vi til et stidele der vi kan ta av mot sør igjen og følge kyststien ut på Kjøkøy og besøke Skams Klove og Kjøkøy fort.

På vår tur rundt Kråkerøy fortsetter vi stien nedover bakken. Etter et kort stykke på vei kommer vi til en bratt sti som går ned i Futerødbukta og Elve båtforening. Her er det benker, bålplass, grill og mulighet for en rast.

Vi fortsetter videre på vei og sti og kommer til slutt ut på et åpent område som gir oss en flott utsikt (se bildet under) ut over Østerelva, Alshussundet og skjærgården på østsiden av Kråkerøy.

Kyststi Kråkerøy Fredrikstad

Kyststien på østsiden av Kråkerøy.

Vi kommer etter hvert inn på vei, Futerødveien, Alshusveien og til slutt Fv 455 som vi følger nordover til vi kommer inn på Kråkerøyveien / Fv108. Vi følger Fv108 inn i bebyggelsen. Vi tar til høyre inn Bauveien og følger småveien nordover til vi kommer til Kråkerøy båtforening ved Nøkkledypet.

Kyststi Kråkerøy Fredrikstad Isegran

Kråkerøy båtforening.

Vi går over brua ut på øya Isengran hvor man finne flotte gressletter, rester av Isengran fort/Skansen, museum, vannmølle og kafe Galeien.

Etter besøket på Isengran fortsetter vi innover mot sentrum av Fredrikstad og går over til fastlandet på en av broene over Vesterelva.

Kyststi - Praktisk informasjon ut på tur!

Startpunkter: Fredrikstad sentrum

Distanse: Kråkerøy rundt, ca 30 km med avstikkere som beskrevet.

Merking: Stort sett veldig bra.

Framkommelighet: Mye kupert sti i skog og på svaberg. Noe småveier. Et par strekk langs trafikkerte veier inn mot Fredrikstad. Sykkel må trilles og bæres en del strekninger, ikke egnet for utrente terrengsyklister og små barn. Noen våte soner, spesielt etter perioder med regn. Ikke fremkommelig med barnevogn.

Parkering: Mange gratis muligheter langs kyststien. Avgiftsparkering i sentrum.

Beliggenhet: Kråkerøy, Fredrikstad kommune, Østfold

Vurdering: Fin tur og mange hyggelige områder. Til tider litt mye skog.

Tilbake til oversikt over kyststier i Fredrikstad kommune

Copyright (c) www.oslofjorden.com - Ansvarsfraskrivelse   Vår bruk av informasjonskapsler   Følg oss på Facebook.  Prøv Oslofjorden turguide.