Oslofjorden

Flott rundtur på Malmøya og Ormøya

Malmøya og Ormøya ligger utenfor Bekkelaget langs Mosseveien ut av Oslo. Øyene har en fin kombinasjon av ny og gammel bebyggelse samt flott natur og hyggelige villaveier - et flott sted for en rundtur.

Mer informasjon finnes under turkartet.

Forklaring til kartet

Kyststi og rundtur på Ormøya og Malmøya

Det er lite med offentlige parkeringsplasser på øyene, et sikkert og godt alternativ er å starte turen ved den avgiftsbelagte parkeringsplassen på fastlandet, rett før Ormsundbrua. Her finner man også Ormsund badeplass.

Ormsund Ormøya kyststi Oslo

Ormsundet med Oslo Havns kraner bak.

Kyststi på Ormøya

Ormøya rasteplass kyststien OsloHar man god tid bør man legge turen om kyststien på nordsiden av Ormøya.

Man følger veien (Heimlibakken) til høyre rett på andre siden av Ormsund bru. Helt innerst i bukta går man ned til høyre og følger kyststien rundt odden.

Selve kyststien på Ormøya er ikke lang. Der den stopper finner man en fin rasteplass (se bildet). Herfra går man samme vei tilbake til Ormsundveien eller man finner seg en vei over øya.

På kartet over har vi tegnet inn en mulig tur over øya - gjennom Cockhaven og opp til flotte Ormsund kirke. Deler av denne turen går gjennom private områder, hunder må holdes i bånd og vis hensyn.

Vel tilbake på Ormsundveien fortsetter vi utover mot Malmøya.

Fremkommelighet: Kyststien på Ormøya er ikke egnet for sykkel eller barnevogn.

Kyststi og turvei på Malmøya

Malmøysundet kyststi Malmøya OsloRett over brua til Malmøya finner vi Malmøya landhandel og endestasjon for bussen til Malmøya. Stien går opp skråningen ved parkering forbudt skiltet, rett før det første huset som tilhører Malmøya Landhandel.

Vi går opp skråningen og følger sti og trapper. Vi kommer raskt til et utsiktspunkt med benk og fin utsikt over Malmøysundet (se bildet).

Vi fortsetter litt oppover, opp en liten trapp og vi er inne i Malmøya naturreservat som omfatter store deler av Malmøya.

Her er det lov å nyte naturen, men ikke med aktiviteter som gir varig spor. All vegetasjon og dyreliv er fredet mot varig skade (mere info på informasjonsskilt om naturreservatet).

Vi følger stien gjennom skogen og kommer ut på Høyboveien.

Vi går ned Høyboveien og kommer ned på en åpen plass med mange veier ut, vi følger Barnålveien videre. Der Barnålveien gjør en kraftig høyresving nedover mot sjøen fortsetter vi rett frem og inn på stien som bringer oss opp til et flott utsiktspunkt. Stien er litt bratt opp langs gjerdet.Malmøya utsikt kyststi Solvik naturreservat

Flott utsikt mot Solvik og Skinnerbukta fra toppen av Malmøya.

Vi følger stien i høyden og holder høyden der det er mulig. Rett etter første utsiktspunkt kommer vi til et nytt utisiktspunkt med flott utsikt mot Bekkelaget. Vi kommer etter hvert ned til Malmøyveien - like i oppkjørselen til hus nr 13. Vi fortsetter sørover og tar første vei til høyre. Vi følger Skinnerbakken ned til Solvik Camping. Når vi kommer til den lille parkeringsplassen på høyre hånd tar vi en avstikker ut på odden og Skinnerbukta.

Vi går opp på veien ved parkeringsplassen igjen og følger veien ned til Solvik badeplass.

For å komme videre sørover må vi gå litt tilbake fra badeplassen og følge stien som først går litt opp i lia.

Kyststi sør på Malmøya

Kyststi Malmøya sør SolvikHer følger kyststen stort sett kystlinjen rundt øya. Første delen fra Solvik Camping starter litt innenfor badeplassen og går litt opp i lia. Kyststien går på innsiden av et par hytter på oversiden av et gjerde(se bildet).

Helt sør på Malmøya er det et par benker. Vi fortsetter østover langs kysten helt til vi kommer til Mostranda.

Her går den gode stien går opp til til Korallveien som man følger nordover til Malmøyveien.

Man følger Malmøyveien norover, forbi der vi gikk i sted og tar gangveien til høyre ned til Sundveien - som vil følger tilbake til Ormøya og startpunktet.

Alternativ trase fra Mostranda

Det er mulig å fortsette i strandkanten fra Mostranda hele veien inn i Flisebukta og frem til bryggen til Ormsund Roklubb. I Flisebukta går turen over privat eiendom, her har man ikke rett til opphold, men man kan gå hensynsfult forbi. Fra Ormsund Roklubb følger vi veien langs kysten nordover.

Bildet under viser kysten på sørøstsiden av Malmøya.

Malmøya kyststi sør Oslo

Kyststi - Praktisk informasjon ut på tur!

Startpunkter: Ormøysund, Solvik Camping.

Distanse:

Framkommelighet: Delvis på vei, delvis sti. Deler av turen går i naturreservatet hvor det er forbud mot sykkel.

Parkering: Stor avgiftsbelagt parkringsplass i Ormøysund. Liten parkeringsplass litt før Solvik Camping.

Buss: Det går buss til Malmøya. se www.ruter.no

Tips: Malmøya landhandel har et utvalg av vanlige matvarer.

Beliggenhet: Malmøya og Ormøya, Bekkelaget, Oslo kommune

Vurdering: Veldig hyggelig sted å gå på tur.

Tilbake til oversikt over kyststier i Oslo

Copyright (c) www.oslofjorden.com - Ansvarsfraskrivelse   Vår bruk av informasjonskapsler   Følg oss på Facebook.  Prøv Oslofjorden turguide.