Oslofjorden

Kyststi og turmuligheter Ula - Eftang, Larvik kommune

Fine turmuligheter mellom Ula og Eftang i Larvik kommune.

Beskrivelse av noen av turene finnes under turkartet.

Forklaring til kartet

Kyststi Ula - Holtefjell

Ula Holtefjell Kyststi EftangLarvik og Omegn Turistforening har ryddet og merket en fin rundtur sørover fra Ula og ned til Holtefjell.

Mye av turen går i skog og kupert terreng og det er ikke så ofte man får se sjøen. Oppe på Søndre Holtefjell får man derimot storslagen utsikt ut over ytre Oslofjord med Rauer og Svenner som de nærmeste øygruppene.

Vi tok sykkelen med på turen (bildet), det anbefaler vi ikke andre å gjøre!.

Fra brygga i Ula følger man veien utover til Ulastrand badeplass. Man går deretter gjennom campingplassen og opp i skogen på venstre side når man har Refsholttjønna på høyre side.

Ula LOT Holtefjell kyststi Larvik

Kyststien går et godt stykke fra sjøen. Av og til er det litt utsikt!

Ula Holtefjell LOT LarvikEtter et godt stykke i skogen kommer man frem på hytteveier som man må følge. Siste stykke opp til Holtefjell går på sti i skogen igjen. Søndre Holtefjell er ca 93 meter over havet.

Fra Søndre Holtefjell kan man følge turveien videre til Ølbergholmen som beskrevet nedenfor eller fortsette rundturen tilbake til Ula.

Hvis man ønsker å fortsette rundturen tilbake til Ula går man den blåmerkede stien videre. Man følger stien ned lia (se bildet) og sti og vei videre tilbake til Refsholttjønna og Ula. (Skogsdrift våren 2017 har ødelagt deler av stien ned fra Holtefjell. Hvis du kommer bort fra stien på vei ned, kan du gå mot strøm-mastene nede på jordet.)

Tips: Sommeråpen butikk, kiosk og enkel servering både på campingplassen og i gjestehavna i Ula.

Merking: Merket som kyststi.

Fremkommelighet: Dette er en fottur på smal sti i kupert terreng. Noen bratte bakker. Ikke egnet for sykkel. Ikke fremkommelig med barnevogn.

Parkering: Avgiftsparkering på brygga i Ula.

Turvei Holtefjell - Ølbergholmen

Fra Holtefjell går man ned Blåveisveien og deretter Hvitveisveien helt ned og deretter grusveien videre nedover. Etter bommen går vi første sti ned til høyre.

Vi følger stien over huggstfeltet og kommer ned på Stubakkveien. Vi følger Stubakkveien ca 70 meter nordover og går stien ned til venstre før hytta.

Vi følger gresskanten i østlig retning og kommer inn på grusvei igjen. Vi følger grusveien bort fra tennisbanen og går opp stien til venstre.

Denne stien bringer oss over Blyberget og ned til sjøen i Sandvikbukta. Her er det en stor flott sandstrand.

Kyststi tur Eftang Sandvika Larvik

Sandstrand i Sandviksbukta.

Vi går langs sandstranda og følger kysten videre forbi flere flotte bukter.

Kongsbakkebukta Eftan turvei Eftang ut

Kongsbakkebukta.

Vi følger et par skilt retning Ølbergholmen og kommer til slutt frem til Ølbergholmen badeplass og friområde. Ute på Ølbergholmen er det fin utedo med vannkran utenfor. Etter Ølbergholmen følger vi traktorveien frem til parkeringsplassen på Eftang.

Turen mellom Holtefjell og Ølbergholmen er ikke merket, og turforslaget er kun basert på våre egne erfaringer i terrenget. En flott tur, gi oss gjerne tilbakemelding på bedre veivalg.

Merking: Ikke merket.

Fremkommelighet: Fottur. Ikke egnet for sykkel. Ikke fremkommelig med barnevogn.

Parkering: Eftang

Kyststi - Praktisk informasjon ut på tur!

Beliggenhet: Nord i Larvik kommune, Vestfold.

Taxi: www.vestfoldtaxi.no/ - 334 20 200

Buss: www.vkt.no

Støtt vedlikeholdet av kyststien i Larvik, meld deg inn i Larvik og Omegn Turistforening.

Flere turmuligheter i området:

Oversikt over turveier og kyststi i Larvik kommune

Turveier og kyststi i Sandefjord kommune - Turveier og kyststi i Færder kommune

Copyright (c) www.oslofjorden.com - Ansvarsfraskrivelse   Vår bruk av informasjonskapsler   Følg oss på Facebook.  Prøv Oslofjorden turguide.