Oslofjorden

Kyststien i Viksfjord, Larvik kommune

Viksfjord ligger rett nord for Larviksfjorden og er for mange et ukjent område. Her finner man mange flotter turveier langs sjøen, men ingen merkede kyststier. Området er et paradis for kajakkpadlere.

Beskrivelse av noen av turmulighetene finnes under turkartet.

Forklaring til kartet

Kyststien i Viksfjord

Sidene er under konstruksjon, kom snart tilbake.

Det er for tiden ingen merket kyststi i Viksfjord, men Larvik kommune og Larvik og omegn turistforening sammarbeider for å få på plass en merket kyststil langs hele Viksfjord og videre nordover til Sandefjord kommune. Turene som er tegnet inn på kartet over og beskrevet under er basert på vår egene turer i området og vil bli justert til den endelige traseen når den er fastlagt og merket.

Turvei mellom Gon og Kaupang

kyststi Frenvik Larvik turVi starter turbeskrivelsen ved parkeringsplassen ved Gon, like ved Gonsbukta badeplass.

Vi går stien gjennom skogholtet og følger veien opp bakken og stien ned til Sandvika badeplass (Gon). Vi går opp til veien, følger den og videre mot Frenvik.

Vi går ned til Frenvikkilen og følger stien over stranda innerst i bukta (se bildet) og fortsetter rett frem til vi kommer til Ødegårdsveien.

Seilerkroa og Larvik Seilforening

Hvis man har lyst på lunch følger man veien ned til sjøen hvor Seilerhytta Kro ved Larvik Seilforening har servering i sesongen.

Vi går opp igjen fra Seilerkroa og tar første vei til høyre og fortsetter på veien Drengsåsen. Vi holder til høyre igjen og går ned til Drengskilen, går over den enkle brua og fortsetter stien frem til Huestranda.

Kyststi Drengskilen Viksfjord LarvikDrengskilen

Huestranda

Ved Huestranda er det parkeringsplass og et fint friområde med badeplass. Vi fortsetter turen over brua ut på Kaupangholmen.

Kyststi Kaupangholmen Viksfjord LarvikBrua ut til Kaupangholmen.

Turen videre over Kaupangholmen er fin, men turen over Lamøykilen innerst er krevende. Den går over en stokk over åpent vann og gjennom høyt siv. På andre siden av sivet kommer vi ut mot dyrket mark som det ikke er lov å gå over - her må vi følge sivkanten utover til vi kommer til en gresslette og gå forbi et par hytter. Vi anbefaler derfor å følge veien fra Huestranda opp til hovedveien og videre til Kaupang.

Kaupang

På kaupang finner vi rester av norges første kjente by. Her er det et informasjonssenter og aktiviteter om sommeren. Se www.vikingbyen.org for mer informasjon.

Fremkommelighet: Blanding av sti, grus og asfaltvei. Ikke fremkommelig med barnevogn.

Turvei mellom Kaupang og Vikerøysundet

Vi starter turen ved informasjonssenteret ved Kaupang. Vi følger Kaupangveien ca 600 meter nordover og tar til høyre inn veien Bjønnesåsen. Mot slutten når veien deler seg, tar vi til venstre, går forbi jordene og kommer inn på veien Bjønnesskogen som vi følger ned til sjøen.

Vi følger sjøkanten opp til Bjønnes og Bjønnes badeplass. Her er det kiosk om sommeren.

Videre følger vi Østbyveien ca 350 meter nordover og tar første vei til høyre. Vi går opp bakken og holder oss på østsiden av et par hytter før vi går over knausen i nordøstlig retning.

Vi kommer ned på en traktor vei som vil følger nordover og deretter østover og til slutt litt sørover til vi er ved sjøen igjen.

Nå følger vi en sti nordover langs sjøen, går brua over Leirvollkilen og videre inn på veien oppover bakken.

I krysset tar vi sørover på veien Prestegårdsskogen og vi er straks fremme ved brua over til Vikerøya.

Turvei mellom Vikerøysundet og Klåstad

Vi følger Vikerøyveien ca 300 meter nordover og tar stien ned mot jordet og går langs kanen av jordet (Husk det er ikke lov å gå på dyrket mark). Vi går veien ned mot sjøen og fortsetter på veien langs sjøen til den svinge opp inn i landet. Vi følger veien opp til Vikveien.

Viksfjord indre kyststi LarvikSvaner i indre del av Viksfjord - Varillfjorden. Her svinger grusveien vekk fra sjøen.

Vi følger Vikveien i nordøstlig retning til den stopper. Her følger vi traktorveien over jordet og inn i skogen.

Med litt flaks finner du stien videre, går på oversiden av steinbruddet og kommer til slutt frem til Tjøllingveien. Vi følger kanten av Tjøllingveien frem til bussholdeplassen ved Klåstad.

NB: Siste delen av denne turen er nok litt vanskelig å følge. Mulig det finnes en bedre alternativ vei nærmere sjøen ?

Kyststi - Praktisk informasjon ut på tur!

Beliggenhet: Viksfjord, Larvik kommune, Vestfold.

Merking: Ikke merket som kyststi enda.

Parkering: Gon.

Fremkommelighet:

Taxi: www.vestfoldtaxi.no/ - 334 20 200

Buss: www.vkt.no

Flere turmuligheter i området:

Oversikt over turveier og kyststi i Larvik kommune

Turveier og kyststi i Sandefjord kommune - Turveier og kyststi i Tønsberg kommune - Turveier og kyststi i Færder kommune

Copyright (c) www.oslofjorden.com - Ansvarsfraskrivelse   Vår bruk av informasjonskapsler   Følg oss på Facebook.  Prøv Oslofjorden turguide.